Meditatie Rotterdam | Aardbei Coaching

Home » Meditatie Rotterdam | Aardbei Coaching

Als je kunt mediteren heb je misschien wel de krachtigste tool in handen voor optimale persoonlijke ontwikkeling. Het is gezond, eenvoudig, gratis en je hoeft er de deur niet voor uit. Tegelijkertijd maakt een dagelijkse meditatie een wereld van verschil. Hoe kan meditatie jou helpen?

Waarom mediteren?

Je leven wordt gedomineerd door gedachten. Daar is in principe niets mis mee; denken hoort bij mensen. Gedachten worden aangetrokken op basis van je huidige stemming. Je gedachten lijken de werkelijkheid. ‘De avocado is lekker’. ‘Het boek is spannend.’ ‘Mijn moeder is streng.’ Op basis van gedachten (of perceptie) construeer je een werkelijkheid.

Mensen reageren vaak op wat de omgeving hen aanbiedt. Als het regent voel je je somber en als je een cadeautje krijgt voel je je blij. Het is belangrijk je te realiseren dat je gedachten niet per se de werkelijkheid weergeven. Het is jouw manier van kijken naar de werkelijkheid.

Je kunt behoorlijk opgaan in je gedachten. Je gedachten bepalen direct hoe je je voelt. Daarbij is het zo dat gedachten over een bepaald onderwerp ook nieuwe gedachten vormen op dezelfde gevoelslaag. Als je stemming minder is, dan wordt het op meerdere onderwerpen al gauw minder.

Wat doet meditatie met je?

Misschien heb je weleens aan meditatie gedaan of ben je er goed mee bekend. Er zijn verschillende invalshoeken over meditatie (of mindfulness). Ik wil meditatie terugbrengen tot wat voor mij de kern is: een methode om de gedachtenstroom tot rust te brengen.

De theorie is als volgt: als je je gedachten tot rust laat komen, dan is er geen weerstand. (Er is immers geen gedachte die negatieve emotie kan triggeren). Als je de weerstand stopt, dan kan de energie weer vrij stromen. (Het ervaren van energie is immers je natuurlijke staat, totdat je dingen denkt die je uit je energie halen). Als de energie vrij stroomt is je frequentie of vibratie optimaal. En dat voelt natuurlijk goed.

Het gevoel dat je ervaart is rust, energie en ruimte. Ook in je lichaam voel je dat je spanning loslaat. En dat is vooral essentieel aan het begin van je dag, want zo zet je de toon voor een positief momentum zo vroeg mogelijk.

Meditatie in de praktijk

Tijdens je meditatie focus je op iets eenvoudigs. Dat kan bijvoorbeeld je ademhaling zijn of een monotoon extern geluid. Het zou zo min mogelijk moeten aanzetten tot denken. Het geluid van een (verwarmings)leiding of het verkeer op de achtergrond is per definitie monotoon en saai; en dat is perfect.

Hoor je geen monotoon geluid in je omgeving? Probeer het dan met je ademhaling of eenvoudig geluid via een app / Youtube. Of: gebruik de stilte. De stilte kun je soms als een soort piep horen in je hoofd. Ook daar kun je goed op focussen.

Iedere keer dat er een gedachte komt, breng je je aandacht terug naar geluid. Dat is is, zeker in het begin, niet voor iedereen makkelijk. Gedachten zijn dan nog erg dominant. Trek je er niets van aan en ga rustig door. Naarmate je het vaker doet komen gedachten sneller tot rust.

Dagelijkse meditatieroutine

  1. Zet een wekker op 15 of 20 minuten.
  2. Ga ergens zitten op een stoel of meditatiekussen. Probeer de houding enigszins actief te houden – dus liever geen leuning – en ontspan. Leg je handen rustig op je schoot.
  3. Sluit je ogen en richt je aandacht op een continu geluidspatroon (tikje, druppeltje, zoemgeluid).
  4. Komt er een gedachte of een vorm van weerstand (ik kan dit niet, zonde van mijn tijd, ik voel onaangename spanning of ik boek geen vooruitgang), dan breng je de aandacht weer terug het geluidspatroon.
  5. Na een tijdje ontstaat er een gevoel van onthechting.
  6. Als je wekker gaat ga je verder met je dag.

Dat was het. Je hoeft eigenlijk maar één keer per dag te mediteren. Het liefst in de ochtend, want dan is het momentum aan gedachten nog klein. Meditatie voor beginners is niets anders dan meditatie voor gevorderden. Het principe is simpel, maar je wordt er beter in naarmate je het langer doet.

Als je continu afstemt op een positieve stemming, dan wordt dat je dominante momentum. Zie het als een getraind chronisch goed-voelen.


Meditatie komt optioneel ter sprake bij lifecoaching en loopbaancoaching. Heb je een vraag of wil je een keer kennismaken? Maak een afspraak!