Meditatie voor beginners

Als je kunt mediteren heb je misschien wel de krachtigste tool in handen voor het bereiken van persoonlijke ontwikkeling. Het is gezond, eenvoudig, gratis en je hoeft er de deur niet voor uit. Hoe kan meditatie jou helpen?

Gedachten beïnvloeden je stemming

Je leven wordt gedomineerd door gedachten. Daar is in principe niets mis mee; denken hoort bij mensen. Vaak lijkt wat je denkt de waarheid. Je hebt allerlei gedachten bij wat je om je heen ziet. De avocado is lekker. Het boek is leuk. Mijn moeder is streng. Je identificeert je continu met je gedachten.

Mensen reageren vaak op wat de omgeving hen aanbiedt. Als het regent voel je je somber en als je een cadeautje krijgt voel je je blij. Het is belangrijk je te realiseren dat je gedachten niet per se de werkelijkheid weergeven. Het is jouw manier van kijken naar de werkelijkheid.

Je kunt behoorlijk opgaan in je gedachten. Je gedachten bepalen uiteindelijk ook hoe je je voelt. Daarbij is het zo dat gedachten over een bepaald onderwerp ook weer andere gedachten over dat onderwerp aantrekken. Als je eenmaal denkt de je buurvrouw een leuk mens is, dan zet je de basis voor het aantrekken van soortgelijke gedachten.

meditatie is goed voor je

Wat is meditatie precies?

Misschien heb je weleens aan meditatie gedaan of ben je er goed mee bekend. Er zijn verschillende invalshoeken voor wat meditatie is. Ik wil meditatie terugbrengen tot wat voor mij de kern is: een methode om de gedachtestroom te stoppen.

Niet iedereen zal dat zo zien. Sommigen beweren dat meditatie gaat over het waarnemen van gedachten. Door je gedachten te zien (of voelen) dissocieer je je van je gedachten. Je gaat er als het ware buitenstaan, waardoor je ziet dat jij niet je gedachten bent.

De manier waarop ik meditatie benader is gebaseerd op het werk van Abraham-Hicks. Het principe is als volgt: als je je gedachten tot rust laat komen, stop je de weerstand. Als je de weerstand stopt, laat je de energie vrij stromen. Als je de energie vrij laat stromen sta je in contact met je pure zelf.

Het gevoel dat je ervaart is rust, energie en ruimte. Ook in je lichaam voel je dat je spanning loslaat. En dat kan heel fijn zijn aan het begin van je dag. Een mini-vakantie voordat je begint met dat wat belangrijk voor je is.

meditatie voor beginners

Meditatie in de praktijk

Als je mediteert, focus je op iets eenvoudigs. Dat kan bijvoorbeeld je ademhaling zijn, maar ook een extern monotoon geluid. Iedere keer dat er een gedachte komt, ben je opmerkzaam en richt je je weer op het geluid. Je kunt je ook richten op lichamelijke sensaties, maar je aandacht richt je bij voorkeur op iets heel eenvoudigs.

Het is in het begin misschien niet makkelijk. Er komt van alles langs als je je ogen sluit. Van gedachten tot spanningen in het lichaam. Richt je aandacht steeds weer terug naar dat waar je je op focust. Naarmate je het langer doet komen je gedachten makkelijker tot rust.

1. Ga ergens zitten of liggen.

2. Zet een wekker op 15 of 20 minuten.

3. Sluit je ogen.

4. Richt je aandacht op je ademhaling of een continu geluidspatroon (tikje, druppeltje, zoemgeluid).

5. Komt er een gedachte? Of komt er weerstand? (‘Ik kan dit niet’, ‘zonde van mijn tijd’, ‘ik voel onaangename spanning’ of ‘ik boek geen vooruitgang’.) Breng dan je aandacht weer terug naar je ademhaling of het geluidspatroon.

6. Als het goed is, ontstaat er na een tijdje een gevoel van detachement.

7. Als je wekker afgaat ga je weer verder met je dag.

Dit was het. Je hoeft eigenlijk maar één keer per dag te mediteren. Het liefst in de ochtend. Meditatie voor beginners is niets anders dan meditatie voor gevorderden. Het principe is simpel, maar je wordt er beter in naarmate je het langer doet.

Lees op het Blog van Dr. Joe Dispenza meer over meditatie in relatie tot wetenschap.

Meditatie is ook onderdeel van life coaching, omdat het zoveel bijdraagt aan hoe je je voelt. Wil je daar meer over weten?


Deel dit bericht: