Meditatie Rotterdam

Meditatie voor beginners

Als je kunt mediteren heb je misschien wel de krachtigste tool in handen voor optimale persoonlijke ontwikkeling. Het is gezond, eenvoudig, gratis en je hoeft er de deur niet voor uit. Hoe kan meditatie jou helpen?

Wat is mediteren?

Je leven wordt gedomineerd door gedachten. Daar is in principe niets mis mee; denken hoort bij mensen. Je trekt gedachten aan op basis van je huidige stemming. Vaak lijkt wat je denkt de waarheid. Je hebt allerlei gedachten bij wat je om je heen ziet. De avocado is lekker. Het boek is leuk. Mijn moeder is streng. Je identificeert je continu met je gedachten.

Mensen reageren vaak op wat de omgeving hen aanbiedt. Als het regent voel je je somber en als je een cadeautje krijgt voel je je blij. Het is belangrijk je te realiseren dat je gedachten niet per se de werkelijkheid weergeven. Het is jouw manier van kijken naar de werkelijkheid en die is per definitie getraind.

Je kunt behoorlijk opgaan in je gedachten. Je gedachten bepalen uiteindelijk ook hoe je je voelt. Daarbij is het zo dat gedachten over een bepaald onderwerp ook weer andere gedachten over dat onderwerp aantrekken. Als je eenmaal denkt de je buurvrouw een leuk mens is, dan zet je de basis voor het aantrekken van soortgelijke gedachten (en situaties!).

Wat doet meditatie met je?

Misschien heb je weleens aan meditatie gedaan of ben je er goed mee bekend. Er zijn verschillende invalshoeken voor wat meditatie is. Ik wil meditatie terugbrengen tot wat voor mij de kern is: een methode om de gedachtestroom tot rust te brengen.

Het principe is als volgt: als je je gedachten tot rust laat komen, dan stop je de weerstand. Als je de weerstand stopt, dan laat je de energie vrij stromen. Als je de energie vrij laat stromen resulteert dat vanzelf in een goed gevoel, want dat is je natuurlijke staat.

Het gevoel dat je ervaart is rust, energie en ruimte. Ook in je lichaam voel je dat je spanning loslaat. En dat is essentieel aan het begin van je dag, want zo begin je de dag zo positief mogelijk.

Meditatie in de praktijk

Als je mediteert, focus je op iets eenvoudigs. Dat kan bijvoorbeeld je ademhaling zijn, maar bij voorkeur is het een extern monotoon geluid. Je ademhaling kan nog op en neer gaan, maar een (verwarmings)leiding of het verkeer op de achtergrond is per definitie monotoon en saai.

Heb je geen goed montoon geluid in je omgeving? Probeer het dan met je ademhaling of een geluid via een app / Youtube. Of: gebruik de stilte. De stilte kun je als een soort piep horen in je hoofd. Ook daar kun je perfect op focussen.

Iedere keer dat er een gedachte komt, ben je opmerkzaam en richt je je weer op het geluid. Dat is in het begin niet voor iedereen makkelijk. Gedachten zijn dan nog erg dominant. Trek je er niets van aan en ga rustig door. Naarmate je het langer doet komen gedachten makkelijker tot rust.

  1. Zet een wekker op 15 of 20 minuten.
  2. Ga ergens zitten. Probeer de houding enigszins actief te houden (dus geen leuning) en ontspan. Gebruik een stoel of meditatiekussen. Leg je handen rustig op je schoot.
  3. Sluit je ogen en richt je aandacht op een continu geluidspatroon (tikje, druppeltje, zoemgeluid).
  4. Komt er een gedachte of weerstand (ik kan dit niet, zonde van mijn tijd, ik voel onaangename spanning of ik boek geen vooruitgang), dan breng je de aandacht weer terug het geluidspatroon.
  5. Na een tijdje ontstaat er een gevoel van onthechting.
  6. Als je wekker gaat ga je verder met je dag.

Dit was het. Je hoeft eigenlijk maar één keer per dag te mediteren. Het liefst in de ochtend, want dan is het momentum nog klein. Meditatie voor beginners is niets anders dan meditatie voor gevorderden. Het principe is simpel, maar je wordt er beter in naarmate je het langer doet.


Meditatie is ook onderdeel van life coaching, omdat het zoveel bijdraagt aan hoe je je voelt. Wil je daar meer over weten?